Egzamin praktyczny polega na wykonaniu zadań egzaminacyjnych na placu manewrowym oraz w ruchu miejskim.
Zadania do wykonania na placu manewrowym: przygotowanie do jazdy, sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu, odpowiedzialnych za bezpieczeństwo jazdy.
Osoba zdająca sprawdza 2, wybrane losowo elementy z następujących grup:
- poziom oleju w silniku
- poziom płynu chłodzącego
- poziom płynu hamulcowego
- poziom płynu w spryskiwaczach
- działanie sygnału dźwiękowego
Należy co najmniej wskazać gdzie i przy użyciu jakich przyrządów i wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów eksploatacyjnych pojazdu.
Działanie świateł zewnętrznych:
- działanie świateł pozycyjnych/postojowych,
- działanie świateł mijania,
- działanie świateł drogowych,
- działanie świateł przeciwmgłowych,
- działanie świateł awaryjnych,
- działanie świateł hamowania "STOP",
- działanie świateł cofania,
- działanie świateł kierunkowskazów (prawy i lewy kierunkowskaz).
W przypadku dokonywania sprawdzenia świateł hamowania ?STOP? lub świateł cofania osoba egzaminowana może poprosić egzaminatora o potwierdzenie działania światła zewnętrznego.
Na wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 5 minut.
Właściwe ustawienie:
- fotela (wysokość w pionie, siedzisko, oparcie, zagłówek- powinien być ustawiony blisko za głową na wysokości środka głowy),
- lusterka (zarówno w prawym jak i lewym lusterku kierowca powinien widzieć bok pojazdu oraz przestrzeń za pojazdem, w lusterku na podszybiu kierowca powinien widzieć przestrzeń za pojazdem przez tylną szybę),
- zapięcie pasów,
- sprawdź czy drzwi pojazdu są zamknięte (kontrolka).
UWAGA!! Nie zapomnij o włączeniu świateł to obowiązek od 19 stycznia 2013!!
Upewnienie się o możliwości jazdy (wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, ocena sytuacji wokół pojazdu).
Płynne ruszenie:
- upewnienie się o możliwości ruszenia,
- opuszczenie dźwigni hamulca awaryjnego (ręcznego),
- łagodne puszczenie sprzęgła,
- delikatne zwiększenie obrotów silnika.
Jazda do przodu i tyłu po prostej i łuku:
- ruszenie z pozycji początkowej pojazdu,
- płynna jazda pasem ruchu do przodu i tyłu (w trakcie jazdy do tyłu obserwacja toru jazdy zgodnie z techniką kierowania przez tylną szybę pojazdu i lusterka),
- nienajeżdżanie kołem na linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk (nie dotyczy linii wewnętrznych ograniczających i wyznaczających pole zatrzymania pojazdu),
- nienajeżdżanie oraz niepotrącanie pachołków lub tyczek,
- zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa ruchu w wyznaczonym polu zatrzymania pojazdu.
Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu:
- przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć ? osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga hamulec awaryjny, a następnie rusza do przodu zwalniając go.